Les torres de la MAT comencen a formar part del paisatge empordanès

Torre situada al costat de la sortida sud de l'AP-7 a Figueres. Foto: R.M.
Torre situada al costat de la sortida sud de l’AP-7 a Figueres. Foto: R.M.

El tram aeri de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia, un dels més combatuts des del territori, ja comença a prendre forma. La primera de les 115 torres que aguantaran aquesta línia d’alta tensió -un monstre de 100 metres quadrats de base i 60 metres d’alçada- estarà enllestida la setmana vinent i Red Eléctrica confia tenir-ne 75 d’aixecades abans d’acabar l’any. Tot el tram sencer hauria de ser una realitat pels volts de juny de 2014 i la posada en funcionament de tot el tram fins a França està previst pel primer trimestre del 2015. On les coses estan més verdes és al ramal de Riudarenes, on falten 6 mesos -com a molt aviat- per poder començar a treballar sobre el terreny.

torres detall
Aquí s’observa la considerable dimensió de la torre. Foto: R.M.

No totes les 115 torres fan 100 metres quadrats de base i 60 metres d’alçada com la que hem visitat avui però les dues últimes de Santa Llogaia sí perquè han de superar la línia de l’AVE i l’autopista. Totes són grans però les dimensions varien en funció del terreny, explicava un dels operaris que aquest matí treballava en la primera que s’acabarà, la 104.

La línia sencera entre Bescanó i Santa Llogaia sobrevola 3 comarques (44 kms) transportant 400 kilovolts, en alguns casos, molt a prop de les cases. La normativa estatal fixa un mínim de 7 metres de distància entre els cables i els nuclis habitats, la Unió Europea en recomana 500 i se sap que el punt on passarà més arran serà a Fellines (Viladasens); a 20 metres.

Ferro, ferro i més ferro, perquè la tramuntana no la tiri a terra. Foto: R.M.
Ferro, ferro i més ferro, perquè la tramuntana no la tiri a terra. Foto: R.M.

El delegat de Red Eléctrica a Catalunya, Lluís Pinós, diu que tenen acords firmats amb el 95% dels propietaris afectats i l’empresa confia no haver d’expropiar el 5% restant que, segons Pinós, són mitja dotzena de propietaris molt reacis a permetre que s’aixequin aquestes torres als seus camps. Pinós diu que ja treballen simultàniament en molts punts, que a finals d’any el 65% del traçat aeri estarà a punt i que es completarà pels volts del mes de juny de 2014.

També s’acabarà al segon trimestre del 2014 la subestació convencional que ha de rebre a Santa Llogaia aquesta energia de la MAT i durant el tercer trimestre s’ha d’acabar la subestació conversora (també a Santa Llogaia) que permet que l’últim tram es soterri i creui la frontera per sota de l’Albera. Tot hauria d’estar funcionant  el primer trimestre del 2015.

Està ubicada al costat de la via de l'AVE i en tindrà una de bessona a l'altre costat. Foto: R.M.
Està ubicada al costat de la via de l’AVE i en tindrà una de bessona a l’altre costat. Foto: R.M.

Al tram soterrat, la feina està feta en un 50%, diu Pinós, i al ramal de 17 quilòmetres que va de Bescanó a Riudarenes per abastir la Costa Brava Sud i alimentar l’AVE no hi compten poder treballar-hi fins d’aquí a 6 mesos. Red Eléctrica ja té tots els permisos però ha d’incloure algunes modificacions i això és el que està fent en aquests moments. De tota manera, Pinós diu que com que es tracta d’un tram curt, quan les màquines comencin a treballar poden tenir la feina enllestida en un any.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s