Restringir l’aparcament lliure al centre de Girona… només un primer pas?

Debat d’alta volada avui a la ràdio sobre la decisió de l’ajuntament de Girona de reduir l’aparcament lliure al centre de la ciutat. L’ambientòleg i expert en sostenibilitat, Sergi Nuss, diu que és un primer pas que ha d’anar acompanyat d’altres mesures: més aparcament dissuassori al sud de la ciutat, més freqüència de busos i una aposta més decidida per la bicicleta. El portaveu del col·lectiu Girona Avança, Josep Campmajor, també demana una aposta valenta per impedir l’accés del vehicle privat a la zona centre cosa que, al seu entendre, requerirà una col·laboració público-privada amb les empreses que gestionen aparcaments soterranis privats.

Girona. Fotos de laNuss considera que la decisió que ha adoptat el consistori és un moviment “necessari” per començar a posar obstacles al vehicle privat, que actualment ocupa el 73% de l’espai públic de la ciutat i per començar a canviar la cultura que tots plegats tenim de voler arribar fins a la porta de casa en cotxe.

Segons Nuss, que també és un membre destacat de l’Associació de Naturalistes de Girona, el principal problema que té Girona no és tant el visitant esporàdic com l’alt volum de vehicles que entren i surten cada dia per anar a treballar a la ciutat o estudiar a la UdG (vora 150.000 al dia).

Per tota aquesta gent, diu, cal una major oferta d’aparcament dissuassori combinat amb busos llançadera o més freqüència de busos de les línies actuals. En opinió de Nuss, el sector nord està ben assortit d’aparcament però el sud té carències. També s’haurà de veure, adverteix, com serà el dia a dia quan entri en funcionament el nou servei de rodalies ferroviàries i augmenti la freqüència de busos interurbans cap al Pla de l’Estany, la Garrotxa o la Costa Brava que la Generalitat vol posar en marxa a partir del 2014.

La bicicleta plegable o l’extensió del servei de Girocleta és una altra alternativa que permetria fer en un temps raonable el trajecte entre el lloc d’aparcament del cotxe i el centre. Ara mateix, recorda, la bicicleta només representa el 6% dels moviments del transport no motoritzat de Girona quan en ciutats com Friburg (que seria el súmmum) ja representa el 27% del total de desplaçaments.

El secretari del col·lectiu Girona Avança, Josep Campmajó, també beneeix la mesura però adverteix que la tendència general és anar expulsant el cotxe del centre de les ciutats i diu que Girona no pot trigar gaire a fer passos en aquesta direcció. Aquí, creu, farà falta una aliança amb el sector privat que gestiona els aparcaments soterranis. Diu que aquests negocis poden ser clau per ajudar a transmetre la sensació d’esponjament que proporciona un espai sense cotxe perquè seran els encarregats d’amagar/acollir els cotxes que, malgrat les restriccions, tinguin necessitat d’entrar al centre.

Campmajó creu que, encara que els comerciants es puguin queixar, ni la mesura que ha adoptat ara l’Ajuntament ni les que es puguin plantejar restaran clients al comerç de Girona perquè no és la facilitat o dificultat d’aparcament el que porta o treu clients a Girona sinó la ciutat i la seva aposta comercial i ha afirmat que qui vol aparcar còmode ja va als espais comercials situats als afores. També diu que, ara mateix, el client ja està acostumat a caminar després d’aparcar el cotxe perquè la ciutat disposa de més d’un eix comercial.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s