La guerra als que no passen la ITV s’intensifica a partir d’avui

La caça dels que circulen en un cotxe que no ha passat l’ITV s’intensifica. Fins ara, hi havia sanció (200 €) si una patrulla dels Mossos aturava l’infractor; a partir d’avui la multa arribarà directament a casa sense necesitat d’aturar-lo si algun dels lectors de matrícules que hi ha escampats pel territori el detecta. Hi ha 18 lectors a tot Catalunya als que s’hi haurà de sumar els que hi haurà als radars per trams com el que s’instal·larà entre Cassà i Llagostera aquest trimestre, els que porten algunes patrulles de Mossos i els que la Generalitat vol col·locar a l’autopista. Les negociacions amb Abertis estan avançades. El Servei Català de Trànsit (SCT) diu que les xifres demostren que els cotxes vells estan implicats en la majoria d’accidents. Trànsit també reitera la seva petició perquè es desdobli l’N-II perquè és sinònim de seguretat: només 2 dels 31 accidents amb morts que hi ha hagut a les comarques de Girona aquest 2013 han passat en una carretera desdoblada.

Lectors de matrícules / ACN
Lectors de matrícules / ACN

Durant el 2013 la Generalitat va enviar cartes als que tenien cotxes de més de 10 anys recordant-los que havien de passar la ITV o, en alguns casos, informant-los de què tenien constància que no l’havien passat però no es va multar a ningú. En principi, el Servei Català de Trànsit va anunciar que començaria a sancionar amb 200 € a partir del novembre però, finalment, ho ha ajornat fins avui (sí que es va multar als que, a part de no haver passat la ITV, eren caçats per excés de velocitat). A partir d’ara, la fase d’informació s’ha acabat i es passa a la de sanció.

N’hi haurà prou, diu el director del SCT, Joan Josep Isern, amb què un dels lectors de matrícules que hi ha escampats per les carreteres detecti el vehicle i contrasti les dades amb les de la DGT i el Departament d’Economia (responsable de les ITV). Hi ha 18 lectors fixos a tot Catalunya i s’aniran incorporant a la xarxa el del radar de tram que s’instal·larà aquest primer trimestre entre Cassà i Llagostera (ja està adjudicat) i els que es volen col·locar a l’autopista d’acord amb Abertis.

Menys morts

El nombre de morts en carretera a les comarques de Girona segueix una tendència a la baixa (65 morts el 2010; 35 el 2013) però Trànsit creu que el 2014 serà difícil mantenir-la per la combinació de molts factors: l’envelliment del parc mòbil (la millora de l’economia encara no es tradueix en compra de cotxes), un repunt dels desplaçaments (per la lleugera millora econòmica) i el mal estat de la xarxa viària.

Isern recorda que no hi ha hagut cap mort a l’Eix Transversal des que és desdoblat i a la Nacional-II n’hi ha hagut 2 des que s’hi va prohibir circular els camions de gran tonatge (19 d’abril de 2013). A l’N-II, els morts han passat de 14 a 7 en tot el 2013. Per Isern, és “absolutament imprescindible” acabar de desdoblar aquesta carretera i el director d’Interior a Girona, Albert Ballesta, ha reforçat la petició afegint que, dels 31 accidents amb morts del 2013, només 2 van passar en carreteres desdoblades.

El nombre de morts en cap de setmana s’ha igualat al dels dies feiners a la demarcació (abans n’hi havia més en dies feiners) i la sinistralitat s’ha desplaçat de la nit al matí. Trànsit preveu estendre les campanyes de sensibilització que es fan a les escoles fa molt temps a l’àmbit laboral. També vol implicar els metges en una altra lluita, en aquest cas, contra els psicofàrmacs, que ja s’han situat com la tercera causa d’accident després de la velocitat i l’alcohol i per davant de les drogues. Segons dades del 2012 de tot Catalunya, l’11’8% dels morts en carretera havien consumit medicines que els havien alterat les facultats; el doble que el 2011. Entre els joves, el principal problema, però, és l’ús del wattsapp mentre s’està al volant.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s