Llet Nostra reclama el dret a vendre a França

Xavier Tubert (esquerra) i Joan Pijoan (dreta) aquest matí. Foto: R.M.
Xavier Tubert (esquerra) i Joan Pijoan (dreta) aquest matí. Foto: R.M.

Llet Nostra, la marca líder del mercat català, reclama el seu dret a vendre a la resta d’Europa i, en primer lloc, a la Catalunya Nord. Denuncia el bloqueig que exerceix França i demana a l’administració que es posi al seu costat per fer-ho saltar. Llet Nostra va tancar el 2013 amb una facturació de 23 milions d’euros i té una quota de mercat de l’11%.

La marca envasa llet de dues cooperatives de Lleida (Cadí i Lletera de Mollerussa) i quatre de Girona (Lletera de Campllong, Ramaders del Baix Empordà, Agropecuària de Vallfogona del Ripollès i Grup Lleter de Banyoles), que formen Lleters de Catalunya. Són 215 granges familiars que representen el 30% d’aquest sector a Catalunya i el 25% de la producció. El 2013, la facturació va ser un 1’25% superior a la de 2012 i va fregar els 23 milions d’euros.

La meitat de la llet que produeixen va als brics de la marca -gairebé 31’6 milions de litres- i la resta es destina a altres marques, a marques blanques, a petits productors i, des del 2011, a nous productes com flams, iogurts o postres.

Però, malgrat tot, encara tenen producció per seguir creixent i estan convençuts que a la Catalunya Nord hi ha un mercat que només el bloqueig francès -que considera estratègic el sector alimentari- impedeix atacar.

Xavier Tubert, president de Llet Nostra, diu que demanaran a l’administració que els ajudi a superar una situació de desavantatge que tard o d’hora s’ha d’acabar: “hi ha hagut una mala gestió política que ha impedit que el que es produeix aquí vagi a Europa; hi ha poders fàctics que impedeixen entrar a França però això es trencarà algun dia i nosaltres mirem al nord i ja hem tingut contactes amb gent que ens és afina”.

Tubert adverteix que, a més, “aquí (Catalunya Nord) no n’hi ha de llet, és a partir de Toulouse i tota aquesta àrea d’influència catalana potser ens serien més afins a nosaltres” que a la pròpia llet francesa.

Ara mateix, Llet Nostra lidera les vendes a Catalunya amb una quota de mercat de l’11’18%, segons la consultora Nielsen i ha multiplicat per 9 el volum de llet que comercialitza en només 10 anys de vida.

El preisdent de Lleters de Catalunya,  Joan Pijoan, destaca la solidesa d’una estructura en la que a cada cooperativista se li paga el mateix (el preu de mercat, que ronda els 30 cts) i se li dóna el suport tècnic que necessita (els beneficis es canalitzen per aquí). També considera fonamental l’aposta perquè el bric tingui un preu mig que oscil·la poc. Això, adverteix, dóna una garantia d’ingressos que aporta molta estabilitat a explotacions que, bàsicament, són familiars.

Tubert creu que l’èxit de la marca es sustenta en un “molt bon producte” que els permet competir fins i tot en un escenari com l’actual, on la marca blanca de les cadenes de supermercats (ja fa temps que es denuncia que França intenta enfonsar el sector lleter d’aquí venent per sota de cost) competeix als mateixos lineals a preus molt per sota. També creu que el consumidor ha entès que darrera d’aquell bric hi ha gent del territori.

L’envasadora de la marca és a Vic i l’empresa ha descartat tenir una segona seu a Bescanó perquè considera que, si la necessités, seria millor comprar-ne o llogar-ne alguna de les que han tancat aquests últims anys.

Advertisements

Una resposta a “Llet Nostra reclama el dret a vendre a França

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s