Infrastructures

1 milió de camions menys a l’N-II redueixen dràsticament la mortalitat a la carretera

Camions a l'AP-7
Camions a l’AP-7

La prohibició de circular per l’N-II ha desviat més d’un milió de camions de gran tonatge cap a l’autopista l’últim any i ha reduït la mortalitat a la Nacional a la mínima expressió. Segons Abertis, ara mateix l’autopista ja absorbeix el 90% dels pesants entre La Jonquera i Maçanet. La mesura es mantindrà fins que no es desdobli el tram nord de la Nacional. Estat i Generalitat podrien anunciar novetats en breu, diu el conseller Santi Vila.

El 2012, amb camions de gran tonatge circulant per l’N-II hi va haver 15 morts en aquesta carretera. El 2013 han estat 4 i si comptem des del 19 d’abril, que és quan va entrar en vigor la restricció de trànsit, hi ha hagut una única víctima mortal.

La Generalitat, evidentment, diu que només aquesta dada ja dóna tot el sentit a una mesura que, a més, no tindrà cost per les arques de l’administració catalana ni la central (estaven disposats a posar-hi un milió d’€ cadascún per compensar la concessionària) perquè la despesa extra per assumir més trànsit pesant que ha tingut Abertis s’ha compensat amb l’increment d’ingressos que ha suposat l’entrada a l’autopista d’entre 3.500 i 4.000 vehicles pesants diaris que abans no hi passaven. El director general d’Abertis autopistes, Josep Lluís Giménez, ha dit que, fins i tot, “hi ha hagut un petit benefici”, que no ha quantificat.

Ara mateix, Abertis calcula que 9 de cada 10 tràilers que circulen entre La Jonquera i Maçanet ja ho fan per l’autopista. La prohibició de circular per l’N-II, diu el conseller Santi Vila, es mantindrà mentre aquesta carretera no estigui desdoblada entre Girona i la frontera i la mesura serà més efectiva ara que la sortida Nord de l’autopista a Figueres es completa.

Encara menys camions

Fins ara, només es podia sortir per Figueres N si es circulava de França cap a Girona però, al revés, entre la sortida de Figueres Sud i la de La Jonquera no hi havia res al mig. Això obligava aquells camions que havien de fer distribució en aquesta àmplia zona, a sortir per Figueres Sud i circumval·lar la capital de l’Alt Empordà per la variant de l’N-II, el que el conseller Vila va batejar com “el corredor de la mort”.

10154907_10203431273684540_4961618863791740611_n
Felip i Vila compareixent davant dels mitjans. Foto: Jordi Arranz

Ara, per anar cap a municipis com Llers, Cabanes, Capmany o Sant Climent Sescebes, la sortida de referència serà Figueres Nord i això pacificarà encara més la variant. L’alcaldessa, Marta Felip, diu que no era concebible que entrés en funcionament la presó del Puig de les Basses –amb mig miler de treballadors i un miler d’interns- si per accedir-hi s’havia de creuar la ciutat pel mig. Ara, quan es posi en marxa (el mes de juliol) s’hi podrà accedir sortint directament per Figueres N.

Gratuïtat

L’alcaldessa diu que estudiaran el comportament d’aquest nou enllaç i ja avança que, a la llarga, acabaran demanant que el tram d’autopista entre Figueres Sud i Figueres Nord sigui gratuït com passa a Girona. El seu predecessor, Santi Vila, es va comprometre amb Abertis a no demanar-ho mentre fos alcalde però la seva successora té “via lliure”.

El màxim responsable d’Abertis autopistes ha recordat que no és el mateix Figueres que Girona, on hi ha 4 carrils, però no tanca la porta a res perquè “en una negociació, tot és possible”. El que té clar Marta Felip és que l’autopista haurà de fer funció de variant sí o sí quan comencin les obres de desdoblament de la Nacional al tram Nord.

Unes obres que encara no tenen data però que Santi Vila espera poder-la anunciar en breu. Les negociacions amb la ministra de Fomento sobre com s’ha de pagar l’obra estan avançades i el mètode alemany de pagament diferit sembla que és l’alternativa que es farà servir.

L’error en les bonificacions, subsanat

Abertis, la Generalitat i l’Estat renovaran el conveni per treure els camions de gran tonatge de l’N-II a finals d’abril i el segon any de vigència de la restricció ja corregirà una anomalia que impedia que alguns dels camions que entren i surten de l’autopista per repartir mercaderia no es poguessin beneficiar de la bonificació màxima establerta del 50%.

Els transportistes denunciaven que, per exemple, si un camió anava a carregar a Mercabarna i després repartia la mercaderia entrant i sortint de l’autopista se li aplicava la bonificació mínima del 35% -pensada per qui fa llarg recorregut- i no tenia dret a rebre el màxim de 50% fins que no havien passat sis hores des de l’últim trajecte.

Abertis va dir que era per evitar picaresca però que estava disposat a corregir-ho. A partir de maig, als transportistes se’ls aplicarà el 50% de rebaixa en el preu del peatge a partir del segon moviment intern però començant a comptar des del primer. El control de moviments es farà mitjançant el teletac i el director general de Transports, Pere Padrosa, diu que això beneficiarà, sobretot, al petit transportista i a l’empresa que no té en el transport la seva raó de ser.

Padrosa diu que han estat estudiant la mesura durant tres mesos i que han arribat a la conclusió que el greuge afectava a uns 200 transportistes. El director general de transports diu que el sector té dret a recórrer a la justícia si considera que treure els camions de gran tonatge de l’N-II és discriminatòria però està convençut que les empreses de logística ja tenen clar que l’estalvi de temps i de sinistres que suposa passar per l’autopista ja compensa el sobrecost de peatge.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s