Sánchez García: “Renfe hauria de poder fer fallida, notar que pot anar-se’n a l’aigua”

El sector ferroviari no serà competitiu fins que Renfe no deixi de jugar amb avantatge respecte a possibles competidors  i les infrastructures no es planifiquin amb més sentit. És el que ha vingut a dir l’ex Director General de transport terrestre i actual assessor de la unitat logística del Ministeri de Foment, Juan Miguel Sánchez García, que ha posat el túnel del Pertús com a exemple d’infrastructura feta sense tenir en compte per què havia de servir ni qui l’havia d’utilitzar i que ha estat molt gràfic quan ha afirmat que fins que Renfe no noti “que pot anar-se’n a l’aigua” (en funció de les decisions que prengui, evidentment) no es podrà dir que actua en les mateixes condicions que els teòrics rivals. Sánchez García ha parlat sense embuts (més d’un oient ha confirmat que és habitual en ell) en una interessant matinal sobre transport ferroviari de mercaderies que s’ha fet aquest matí a la Cambra de Comerç de Girona.BpcphNEIIAAOHIH

TP Ferro

El túnel del Pertús va costar més de mil milions d’euros i el gestiona en concessió fins el 2061 una empresa mixta espanyola i francesa (TP Ferro) amb greus problemes econòmics perquè el trànsit de passatgers i, sobretot, el de mercaderies, no és el previst i no ingressa prou per recuperar la inversió.

Això malgrat haver rebut una important injecció de diners de la Unió Europea per fer l’obra i una indemnització per no haver-la pogut explotar durant 2 anys perquè Adif va fer-hi arribar l’alta velocitat amb retard.

Juan Miguel Sánchez García –que va ser Director General amb governs socialistes i també del PP- diu que és un clar exemple d’una obra planificada d’esquenes al sector perquè li planteja uns requisits tècnics tan alts (trens curts, màquines molt específiques, etc) que acaben dissuadint a la majoria.

Foto: Adif
Foto: Adif

I Renfe?

Sánchez García tampoc s’ha mossegat la llengua quan se li ha preguntat per la posició avantatjosa de Renfe en l’engranatge estatal, suposadament liberalitzat. No és l’únic problema (hi rols en els actors del sistema que haurien de variar) però reconeix que aquesta empresa no juga amb les mateixes cartes que els seus competidors. La reorganització de l’ens públic es va fer creant quatre empreses –ha explicat- però s’hauria  d’haver “anat més enllà”, per exemple en la divisió de manteniment. I ho ha argumentat: “la indústria petita i mitjana de tallers s’ha enfonsat i ha quedat el grup Integria de Renfe gairebé en monopoli, de manera que els nous operadors han de passar pels tallers de la competència i pot passar de tot, des de temes de preus fins a tardança en les reparacions”.

El Director General de transport i logística de Comsa, Miquel Llevat, -present a la conferència- l’ha interpel·lat posant-hi números. Ha dit que el 3% del negoci del transport ferroviari no pot estar dominat per una empresa que representa el 75% del sector i que té un 40% de pèrdues i ha pronosticat que, si no hi ha un canvi dràstic, el transport de mercaderies per tren seguirà perdent pes.

L’actual assessor de la Unitat Logística del Ministeri de Foment li ha donat la raó i ha recalcat que “s’haurà de vigilar en el futur perquè Renfe té pèrdues importants i ni menja ni deixa menjar. No permet que els altres entrin, presenta propostes predadores, de competència dura de mercat simplement per ganes de treure-li la mercaderia a un altre per no guanyar res”.

I ha anat més enllà per fer entendre que canviar aquest escenari és un pas cabdal per la supervivència d’un mercat lliure i competitiu. “(Renfe) Ha de jugar amb les mateixes cartes que els privats, per bé i per mal en tots els aspectes, sense interferències polítiques en algunes decisions, ha de prendre decisions de caràcter empresarial, ha de poder fer fallida, notar la sensació que pot anar-se’n a l’aigua” perquè si actua pensant que “el sistema ja ho eixuga tot, no hi ha competència que ho pugui resistir ni ningú amb ganes d’entrar al sector amb aquestes condicions”, ha sentenciat.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s