El cotxe elèctric a Girona

A comarques de Girona s’han matriculat 12 cotxes elèctrics entre gener i setembre. Són la meitat de tots els que es van matricular el 2013; 25. Els motius que expliquen l’alentiment de l’expansió d’aquest tipus de vehicle no contaminant són diversos, segons els experts, però, bàsicament, n’hi ha dos de principals: el cost i la por a quedar-se “sense bateria”.

Imatge: cotxeselectrics.cat
Imatge: cotxeselectrics.cat

L’autonomia de la majoria de cotxes elèctrics que hi ha al mercat oscil·la entre els 150 i els 200 kilòmetres i això vol dir que abans de comprar-lo s’ha de planificar quin ús se li vol donar. L’enginyer industrial i empresari, Joan Vila, que en té 3, diu que a l’hora de calibrar el nombre de kilòmetres s’ha de tenir en compte que per assegurar una llarga vida a la bateria només se n’aprofita el 70%.

Lluis Morer, cap de la unitat d’estalvi i eficiència energètica de l’Institut Català de l’Energia (ICAEN) diu que, en contra del que es podria pensar, no és un cotxe només urbà. La meitat dels vehicles elèctrics matriculats a la demarcació són propietat de persones que no viuen a Girona però que hi van a treballar. El radi d’acció idoni és de 60 o 70 kilòmetres, diu Morer, perquè això permet anar i tornar de la feina i fer algun desplaçament curt ja a destí amb una sola càrrega. És un cotxe perfecte com a segon vehicle però el seu alt preu –entre un 60% i un 90% més que el seu equivalent convencional- supera “el que una família està disposada a gastar-se en un segon vehicle”. De tota manera, segons els últims estudis, si tenim en compte les ajudes que hi ha per comprar un cotxe elèctric, la menor quantia de les reparacions i, sobretot, el baix cost del combustible en comparació amb el gasoil o la benzina… “el cotxe elèctric ja compensa a partir de 40.000 kilòmetres”. És a dir, al cap de tres o quatre anys ja surt millor que el ‘convencional’, segons aquests números. El període s’escurça si el nostre kilometratge diari s’acosta a aquests 150-200 kms i s’allarga si en fem 15 o 20 al dia.

Per combatre aquesta por a quedar-se tirat que pot tenir el conductor de cotxe elèctric, fa anys que s’estan instal·lant punts de càrrega ràpida, sobretot en ciutats. A Barcelona n’hi ha molts però a comarques de Girona amb prou feines una desena. L’objectiu és que, de cara al 2015, se’n posin més. Però Morer diu que està estudiat que aquests punts s’utilitzen molt poc.

I és lògic perquè el cost de carregar el cotxe amb aquests punts de càrrega ràpida no té res a veure amb el que ens costa a casa, on ens podem beneficiar de les tarifes vall perquè, majoritàriament, es carrega de nits. Segons Morer, no interessa recarregar de dia perquè la xarxa ja va prou saturada. Interessa fer-ho de nit perquè és quan sobra energia.

Problema: muntar un punt de recàrrega domèstica és fàcil a casa però en comunitats de veïns fa falta el mateix consens que per muntar, per exemple, un ascensor.

Alternaties de càrrega

evfriendly3També hi ha xarxes de punts de recàrrega ‘friendly’. Es localitzen en mapes (ElectroMaps o EVFriendly) que es poden trobar fàcilment a internet. A comarques de Girona hi ha una quinzena de punts. Un d’aquests és a Adroher Germans. Emili Carmona, cap de vendes d’AG, diu que, en la majoria de casos, són punts que faciliten les marques (en el seu cas, Simón) per donar a conèixer el producte i que, per utilitzar-lo, n’hi ha prou amb avisar. Més d’un usuari l’ha utilitzat però, de moment, poc.

En altres zones, com a les Balears, els establiments turístics estan començant a posar a disposició dels seus usuaris punts de càrrega gratuïts. A comarques de Girona s’està intentant muntar una iniciativa similar per motos, que necessiten menys temps per omplir ‘dipòsit’. M’ho explica l’Alfred Bosch, usuari de moto elèctrica i propietari de Cop de Gas. Diu que mai ha utilitzat un punt de càrrega exprés i no creu que sigui necessari farcir el territori. Estan en converses amb el sector hoteler per muntar una espècie de ‘carrega i dina’. Diu que el cost de carregar una moto queda suficientment compensat per la despesa del turista i que cadenes com McDonalds, ja fa temps que ho tenen.

Anuncis

Una resposta a “El cotxe elèctric a Girona

  1. Retroenllaç: El cotxe elèctric no avança (de moment) però l’híbrid es dispara | A cop de post | una visió de Girona

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s