Els AVE, les mercaderies i les fotos

Aquesta setmana explicava Ràdio Girona (SER) que Adif havia baixat la velocitat dels AVE a 200 km/h per evitar que, al creuar-se amb un tren de mercaderies, aquest pogués descarrilar. Experts consultats per l’emissora així ho certifiquen però Adif ha fet sortir la seva portaveu a negar-ho amb arguments que, francament, sonen a peregrins. Es veu que no han pogut trobar cap tècnic o cap responsable màxim que hagi pogut defensar-ho.

Un mercaderies per la línia LAV. Foto: tocatsperlatramuntana.blogspot.com
Un mercaderies per la línia LAV. Foto: tocatsperlatramuntana.blogspot.com

Sigui com sigui, el que sembla que no es pot negar és que els AVE i els mercaderies tenen tantes incompatibilitats que no hi ha cap altre país d’Europa que, com passa aquí al tram BCN-frontera, faci passar per la mateixa via a passatgers i mercaderies. De fet, tampoc passa a la resta d’Espanya.

Els experts podeu abstenir-vos de seguir llegir o fer-nos el favor de completar-ho amb els vostres coneixements. Per als altres, intentaré explicar, d’una manera planera, quins són els problemes.

Explicava l’economista i expert en infrastructures Germà Bel en una entrevista a El Balcó (SER) que casar els dos transports és pràcticament impossible per un problema de disseny d’un traçat que planteja massa punts negres als trens de mercaderies. Diu que solucionar-ho tindria un cost “extravagant”.

Segons Bel, per donar un doble ús a la línia, el cost de les mercaderies s’encareix i els passatgers tampoc poden viatjar als 300 km/h que els venen. Tots cardats! Amb tot, diu Bel, no s’ha de perdre de vista que el problema important no és la velocitat de l’AVE (diu que per anar a França hi ha l’avió) sinó que les mercaderies no surten per on han de sortir i com han de sortit.

Aquest matí escoltava al responsable de projectes del Port de Barcelona, Carles Rúa, explair-se en la mateixa línia de Bel. El que ve a continuació és, gairebé, la transcripció literal del que ha dit sobre aquest intent de fer passar mercaderies i viatgers pel mateix fil.

El primer que ha dit és que ho considera “inviable” i creu que, com es fa a la resta d’Europa, les mercaderies i les persones han d’anar per separat i les mercaderies han de passar per Portbou i no pel túnel del Pertús. Per això fa falta, però, que hi arribi l’ample de via europeu; una de les reivindicacions incloses en l’agenda del corredor del Mediterrani.

I la llista de coses que fan el maridatge “inviable” és llarga i, la majoria, de sobres coneguda pels que hi entenen:

-Els trens de mercaderies només poden ser de 500 metres quan el millor és que siguin, com a mínim, de 750 metres.

-Els pendents que hi ha al túnel de Girona i al d’El Pertús són massa importants

-Renfe no té material adient per arrossegar combois llargs

-Els manteniments de de la línia LAV i els temps que requereixen bloquegen slots del Port

-No hi ha prou apartadors

-Cal canviar conductors i locomotores a l’altre costat de la frontera

-Es treballa amb tres tipus d’electrificació i de senyalització diferents

-Passar un tren pel túnel del Pertús costa 825 €

Rúa diu que tots són petits obstacles superables però que un darrera l’altre encareixen el transport entre Barcelona i Perpinyà entre un 10 i un 15%. I això és molt tenint en compte que és un trajecte que, en termes logístics, és curt.

Un dia inaugurual. Foto: casareal.es
Un dia inaugurual. Foto: casareal.es

Adif, en canvi, fa sortir a una portaveu per dir que busquen solucions per fer passar tots dos tipus de trens perquè la línia sigui rendible i minimitzen els riscos.

Arribats a aquest punt, segurament us preguntareu… I si els especialistes diuen tot això, els problemes eren de sobres coneguts i a cap lloc més d’Europa s’aplica el model d’aquí, per què les coses s’han fet com s’han fet? Doncs, francament, no ho sé. Però com que sóc malpensat deixeu-me que us digui la meva versió. N’hi haurà de més tècniques, de més raonades però no em podeu negar que la foto al costat d’un AVE queda molt més bé que al costat d’un tren de mercaderies.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s