Suportem massa soroll

La meitat dels habitants de Girona i Salt suporta més soroll del que seria recomanable, tant de dia com de nit. És el que diu un estudi fet per la Generalitat que ha de servir per corregir-ho. La principal font de soroll és el trànsit però hi ha una part dels habitants de Salt que es veuen afectats (poc) pels avions que aterren a Vilobí i una part (més important) d’habitants de Girona pateixen els efectes del viaducte del tren. Segons els experts, els resultats de l’estudi estan una mica per sobre del que és habitual en una zona de menys de 250.000 habitants com aquesta i pensen que poden haver estat condicionats per les obres de l’AVE donat que les medicions es van fer el 2012. Les dades de Girona són de 2005 i el 2012 es van posar al dia i les de Salt es van medir, per primer cop, ara fa tres anys.

Foto: Moisès Jordi
Foto: Moisès Jordi

Segons la Generalitat, tots els habitants de Catalunya haurien de suportar, com a molt, 65 decibels durant el dia i 55 durant la nit. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) diu que, en cap cas s’hauria d’arribar als 70 decibels (db). Doncs bé, segons aquest estudi -el mapa de sorolls de l’àrea urbana del Gironès- hi ha aproximadament 65.000 persones (el 51% d’aquesta àrea) que suporten uns nivells de soroll per sobre d’aquests 65 db durant el dia.

A la nit, tots els registres són més baixos però també és més baix el llindar de soroll exigible i torna a sortir que hi ha aproximadament 60.000 persones (48%) que descansen amb un so ambiental que supera els 55 db. Hi ha diferències. De dia, hi ha més de 16.000 persones (13%) que estan suportant nivells de soroll per sobre d’aquests 70 db que l’OMS considera llindar màxim. A la nit, no hi ha ningú que dormi en un ambient amb més de 70 db i només un 3% n’aguanta més de 65.

Amb aquestes dades s’ha d’elaborar un pla estratègic que reculli les mesures que han de fer possible que, d’aquí a 5 anys, quan es facin noves medicions, els números surtin més galdosos. Algunes són de curt abast com el canvi de paviments o millorar els aïllaments i els efectes dels altres, com potenciar el transport públic, la bicicleta, vehicles més moderns o conscienciació social, es veuran a llarg termini.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s