Red Eléctrica pot començar a fer negoci amb la MAT a partir de dilluns

Dilluns és el dia. Red Eléctrica de España (REE) i el seu homònim francès Réseau de Transport d’Électricité (RTE) començaran a fer negoci amb la MAT. Després de 7 anys d’obres per connectar els dos països mitjançant un enllaç soterrat de 65 kms (57 de rases i 8 de túnel), començarà el que ells anomenen la “operació comercial”; passar-se excedents d’energia d’un costat a l’altre pel túnel excavat a sota de l’Albera i que és paral·lel al de l’AVE.

Les parts del projecte. NoAlaMatSelva
Les parts del projecte. NoAlaMatSelva

Des que el primer ministre francès i el president del govern espanyol van inaugurar l’obra (febrer de 2015) s’han estat fent proves i des de finals d’agost ja circula corrent de manera ininterrompuda entre les subestacions de Santa Llogaia i les de Baixàs sense novetats conegudes. Aquestes proves s’acaben el dilluns.

El màxim responsable de REE, José Folgado, no té dubtes de què es tracta d’una fita tecnològica d’abast mundial (és el primer cop que es fa una interconnexió subterrània de tanta magnitud a una potència de 2.000 MW en corrent continu) que permetrà doblar la capacitat d’intercanvi d’energia entre els dos països. El dia de la inauguració va explicar que en calien més per arribar al que marca la Unió Europea i que s’estava començant a fer prospeccions al golf de Biscaia. Pels opositors al projecte, en canvi, és una obra innecessària per al territori, perjudicial per la salut i esperen que el Tribunal Suprem (al que està recorreguda) tombi algun dia.

Sigui com sigui, els números maregen. La interconnexió (ordenada pel mediador Europeu Mario Monti després d’haver estat reclamada pel territori com a mal menor) ha costat 700 milions d’euros, dels quals, Europa n’hi posa 225 i 350 són d’un préstec que el Banc Europeu d’Inversions va concedir als dos operadors.

De Santa Llogaia cap Bescanó, la MAT continua en aeri, amb més de 100 torres gegantines que trinxen el territori d’una manera brutal. Segons els defensors de la línia, és imprescindible per mallar les comarques de Girona (poder subministrar qualsevol punt per més d’un lloc) i per alimentar l’AVE. L’Alta Velocitat, però, funciona des d’abans de l’entrada en servei de la MAT.

Queda pendent de saber què passa amb el ramal de Riudarenes, que, en teoria, ha de reforçar el subministrament de la Costa Brava Sud i injectar l’energia necessària per rellançar l’AVE en aquell punt. El ramal està aturat perquè la Generalitat té en marxa (en teoria) un estudi per veure si hi ha altres alternatives. Els opositors al projecte ja van presentar el seu i asseguren que és innecessari. Veurem com acaba.

Anuncis

Una resposta a “Red Eléctrica pot començar a fer negoci amb la MAT a partir de dilluns

  1. Retroenllaç: Red Eléctrica pot començar a fer negoci amb la MAT a partir de dilluns (5/10/15). | No a la MAT Girona

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s