No van veure que anaven de caps a l’aigua

El pilot de l’ultralleuger que es va estavellar entre les Illes Medes i el cap de Norfeu ara fa dos anys no va veure que anaven de dret a l’aigua. És el que diu l’informe final elaborat per aviació civil d’aquest sinistre en el que van morir dues persones; una monitora de 48 anys i el seu alumne de 44, que era el propietari de l’avió.

L’informe final diu que l’aeronau volava correctament, sense cap problema de motor i que els cadàvers no presenten cap actitud defensiva prèvia al xoc ni hi ha res que indiqui que van intentar sortir de la cabina. No es va disparar la balisa d’avís que s’activa quan es desplega el paracaigudes i tampoc es van accionar cap dels dispositius que són necessaris quan s’intenta un aterratge d’emergència sobre el mar. Tot plegat fa deduir als investigadors que la nau va entrar de ple a l’aigua sense que els ocupants se n’adonessin.

Sense títol
Extret de l’informe d’aviació civil

Segons aquest informe, havien perdut la referència de l’aigua degut a què el mar estava en calma i hi havia molt de sol, cosa que produeix un efecte mirall que fa que es perdin les referències, la perspectiva i les distàncies es distorsionin.

L’ultralleuger va desaparèixer el 22 de desembre i es va localitzar el 12 de gener a 87 metres de profunditat, quatre dies després que uns pescadors ja en traiessin una part. En les feines de rescat hi va participar un robot submarí.

El document elaborat per aviació civil detalla que van sortir de l’aeròdrom de Pals el dia 22 de desembre a les 12:30 i que l’última comunicació la van tenir a les 13:10 amb el responsable en cap de l’aeròdrom de Viladamat i el pilot d’una altra nau que volava per la zona i que coneixia la monitora. Es van felicitar el Nadal. Va ser l’últim rastre de l’ultralleuger, que acabava de sobrevolar les Illes Medes i que va agafar direcció Nord-est Est.

La dona del propietari de la nau va donar l’alerta als Mossos d’Esquadra la tarda del dia 22 a les 18:15 després de comprovar que el marit no havia arribat a dinar i que a l’aeròdrom de Pals, on hi tenia el cotxe aparcat, ningú li havia sabut donar cap explicacó.

Després van venir tres setmanes de recerca infructuosa en la que hi va intervenir Salvament Marítim, Mossos d’Esquadra, Guàrdia Civil i mitjans privats pagats per la família del propietari de l’aeronau que, en aquest cas, era l’acompanyant perquè no disposava de llicència de pilot.

Aviació civil no descarta, però, que en algun moment l’home hagués agafat els comandaments perquè a l’aeròdrom de Pals van dir que tenia coneixements d’aeronàutica i perquè en la conversa mantinguda amb l’altra aeronau abans de perdre’ls la pista, la monitora es va referir a aquest home com un “pilot novell”.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s