El cotxe elèctric no avança (de moment) però l’híbrid es dispara

En cinc anys s’han venut 77 cotxes elèctrics a les comarques de Girona, segons la patronal Corve. I la xifra es manté estable els últims tres anys. En canvi, els híbrids -que combinen electricitat amb benzina o gasoil- s’han gairebé doblat l’últim any i ja representen un 4’5% de les vendes. Des que m’hi faig fixar per última vegada, crec que ha evolucionat més la indústria que el mercat i l’administració.

En el que portem de 2016 s’han venut 15 cotxes elèctrics a les comarques de Girona, 2 menys que en tot l’any passat i representen un 0’1% de tot el mercat a la demarcació.

taula

Però la xifra d’híbrids és la més alta de tota la sèrie (2012-2016) amb 606 cotxes venuts en el que portem d’any i representen un 4’6% del total de vendes, un percentatge sense precedents perquè habitualment ronda, per sobre o per sota, el 2%.

El cotxe elèctric és més car que un de convencional però els experts consideren que es pot amortitzar en 2 o 3 anys si es fan uns 150 quilòmetres al dia perquè carregar les bateries és força més barat que omplir el dipòsit i el manteniment del vehicle elèctric també és menor que el de l’altre.

A més a més, gairebé totes les marques importants tenen un model elèctric, els preus s’estan abaixant i, segons els experts, ho seguiran fent.

Ara mateix, però, el principal obstacle per a l’expansió d’aquest vehicle no contaminant és la falta de punts de recàrrega, que incideix directament en la por a quedar-se a l’estacada que tenen força automobilistes que es plantegen el canvi.cotxe-electric

A les cases particulars (i aïllades, perquè quan hem de posar d’acord tota una comunitat de veïns la cosa canvia) és fàcil perquè n’hi ha prou amb la potència contractada habitual (això sí, amb càrrega lenta) i un endoll normal però, segons la directora de l’Institut Català de l’Energia, Assumpta Farran, estendre una xarxa de càrrega ràpida a la via pública o en “nodes de comunicació” és car perquè, perquè siguin ràpids, demanden molta potència.

Explica Farran en una entrevista al programa Hora Girona que la càrrega ràpida demanda una potència contracada de 50 kw i “la llei actual del sector elèctric ho fa impossible per un privat” perquè vol dir que “mantenir un punt d’aquestes característiques costa uns 4.000 euros l’any (per la potència contractada), s’hi carregui o no”.

És, entre d’altres coses, un dels motius, argumenta Farran, perquè encara no hi hagi una xarxa d’endolls per a cotxes elèctrics a les benzineres. De moment, aquests punts només els poden posar administracions com l’Ajuntament de Girona, que n’acaba d’instal·lar dos a prop de les sortides de Girona N i Girona O de l’autopista.

No pensa el mateix l’enginyer Joan Vila, que fa anys que té cotxe elèctric i hi fa molts quilòmetres. “Ningú demana que els punts de recàrrega d’una benzinera hagin de ser ràpids”, diu, i es mostra disposat a aturar-se “una hora, si fa falta”, per recarregar prou la bateria del cotxe per continuar. No sé si la resta d’usuaris d’aquest cotxe o els que s’ho estiguin pensant són de la mateixa opinió. En tot cas, pensa Vila que no hi ha una voluntat real per fer-ho possible.

Ara mateix, hi ha 450 punts de càrrega a tota la demarcació però hi ha un pla per augmentar aquesta xifra. Diu Farran que l’evolució del cotxe elèctric ha d’anar associada a un model de xarxa energètica intel·ligent (que està avançant) i que això vol temps. Ha explicat, per exemple, que s’ha d’aconseguir que, de la mateixa manera que hi ha places reservades per persones amb mobilitat reduïda en tots els aparcaments públics, també n’hi hagi per a cotxes elèctrics amb el seu punt de recàrrega inclòs.

Això, als aparcaments públics de Barcelona ja hi és, explica Vila. A Reus jo també n’he vist i a Girona, el consistori dóna targetes de recàrrega gratuïta a tot aquell que es mou per la ciutat; una cosa impensable d’estendre a gran escala, diu Farran.

L’objectiu de la Generalitat és que hi hagi més de 20.000 punts abans del 2019 però, de moment, la demanda de punts de particulars no avança, com m’explicava fa uns dies el president del gremi d’instal·ladors.

La venda de moto elèctrica no va millor que els cotxes. Els últims 5 anys se n’han venut 59. El mercat de la moto híbrida, en canvi, és pràcticament inexistent.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s