Ducs atropellats a la vall d’Aro

Natura Sterna identifica dos punts negres a la C-31 i la C-65 on aquest mussol de grans dimensions no pot superar la carretera i és atropellat

Proposen corregir-ho amb fileres d’arbres o pantalles artificials que l’obliguin a aixecar el vol molt més del que ho fa ara

Fa uns dies llegíem als mitjans de comunicació locals que algun desaprensiu havia disparat una perdigonada a un duc –el mussol més gran d’Europa i espècie protegida- i l’havia deixat sec.

Un duc mort a la Vall d'Aro. Natura Sterna
Un duc mort d’una perdigonada a la Vall d’Aro. Natura Sterna

Però, malhauradament, la principal amenaça d’aquest rapinyaire no són les armes sinó els cotxes i les línies elèctriques. En especial, a la zona de la Vall d’Aro, on el Grup Natura Sterna n’ha aconseguit identificar i marcar 12 parelles adultes i 74 polls.

Natura Sterna assegura que els atropellaments són freqüents i tenen identificats dos punts negres; a la pujada de Calonge de la C31 i al terme municipal de Santa Cristina d’Aro, on aquesta carretera entronca amb la C-65.

Quin és el problema? Doncs que el duc és un animal de vol més aviat patós i, sobretot, baix i com que el traçat d’aquesta autovia que creua la vall d’Aro està alçat entre 4 i 8 metres, quan ha de creuar-la, ho fa a molt poca alçada, convertint-se en presa fàcil de cotxes, camions i autobusos.

Natura Sterna i la Universitat de Girona (porta la firma del Dr en Ciències Ambientals, Josep Maria Bas Lay) han presentat un estudi a la Generalitat proposant mesures paliatives. El seu portaveu, Jordi Ramot, diu que creuen que seria suficient instal·lar una filera d’arbres al voral del punt negre o una pantalla artificial que obligui el duc a remuntar fins a una alçada que li permeti creuar la carretera sense exposar-se a l’impacte.

vol-ocellDe la mateixa manera, també han enviat propostes a Endesa per aïllar millor les línies que creuen la zona però ni l’administració ni l’empresa, diu Ramot, els han contestat.

Un recompte ha detectat 15 morts accidentals en poc temps, de les quals, 5 han estat atropellaments i 5 electrocucions. El grup considera, però, que si es fes un recompte sistemàtic i més exhaustiu el nombre d’exemplars morts seria “ser força superior”.

La majoria de víctimes de la carretera o les línies eren animals anellats, cosa que, segons Ramot, els va fer adonar de la magnitud del problema perquè volia dir que els exemplars joves, en comptes d’anar a colonitzar noves zones –cosa que seria el més natural- es quedaven a ocupar el lloc que deixaven els animals adults morts.

 

 

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s