TSC té via lliure per fer canvis al servei d’ambulàncies de Girona

Manifestació de treballadors de TSC a Girona

Transport Sanitari de Catalunya (TSC) podrà fer els canvis al servei d’ambulàncies de les comarques de Girona que intenta aplicar des que es va adjudicar el servei ara fa dos anys i mig. A diferència del que va passar la primera vegada que la plantilla ho va portar a judici, ara el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya s’ha pronunciat a favor de l’empresa perquè entén que hi ha raons organitzatives per fer-ho i la negociació s’ha fet sense pressions als treballadors. El comitè d’empresa estudia si recórrer al Tribunal Suprem. Els canvis afecten a 151 dels aproximadament 500 treballadors que té TSC.

El jutjat li ha donat la raó i planteja moure 151 dels 500 treballadors que té l’empresa

La sentència del TSJC diu que aquest cop ha negociat sense pressionar els treballadors. La plantilla estudia si ho recorre al Tribunal Suprem

El cas remunta a l’octubre de 2016 quan, 15 mesos després de que Transport Sanitari de Catalunya (TSC) -que pertany al grup Bonomi, propietari, entre d’altres de Port Aventura– s’adjudiqués el servei d’ambulàncies a les comarques de Girona, l’empresa va planterjar canvis a la plantilla per reforçar el transport no urgent o programat, que estava rebent fortes crítiques.

Plantejava que al servei urgent hi havia un excés de conductors (la plantilla que heretava tenia molts conductors perquè en el passat això era valorat per l’administració) i que en faltaven al no urgent i proposava moure conductors d’un lloc a l’altre però el comitè d’empresa va portar el cas als tribunals i el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va fallar a favor dels treballadors el març del 2017 i el Tribunal Suprem ho va ratificar el mes d’octubre.

El TSJC va concloure que l’empresa podia tenir motius per plantejar canvis però que la negociació s’havia fet malament. En concret, admetia el tribunal que, com denunciaven els sindicats, s’havia pressionat els treballadors perquè s’abaixessin la categoria laboral i el sou i que això s’havia fet individualment i al marge de la negociació col·lectiva que hi havia en marxa, cosa que constituïa una vulneració del dret sindical.

La pressió consistia en dir que alliberaria d’aquests canvis a aquells conductors que acceptessin abaixar-se la categoria laboral per passar a ser assistents i 80 d’ells ho van preferir a exposar-se anar a un servei, el programat, amb uns horaris més inestables i que podia comportar haver d’anar a treballar més lluny de casa. En el cas del transport urgent, en canvi, la feina és més intensa però els horaris són clars i els períodes de descans importants.

Una ambulància de TSC del servei no urgent a Girona.
Una ambulància de TSC del servei no urgent a Girona.

L’empresa va complir la sentència tornant les categories laborals i els sous però el mes de setembre, amb l’anterior sentència com a referència, va tornar a posar en marxa el mateix procediment i els sindicats van tornar a denunciar que l’objectiu real no era pas reorganitzar el servei sinó amargar l’existència de treballadors amb antiguitat i experiència (i sous més alts) per forçar la seva sortida i així poder-los substituir per altres més barats, amb contractes i sous més precaris.

I tot això, afegien, amb l’objectiu de reduir massa salarial per poder compensar que es va adjudicar el servei ofertant 1 milió d’euros menys que l’empresa que havia prestat aquest servei els últims anys. Una rebaixa temerària que, argumentaven, l’administració no hauria d’haver acceptat en un servei públic com aquest.

Sentència favorable

I aquesta vegada el TSJC ha donat la raó a l’empresa. De fet, ha desestimat la demanda presentada pel Sindicat del Transport Sanitari de Girona (STSG). Diu que tot i el que deia l’anterior sentència, entén el TSJC que aquesta vegada no hi ha hagut “vicis” en el procés de negociació i que l’empresa ni ha pressionat els treballadors (fins i tot relata que 12 conductors van demanar rebaixar-se la categoria motu propio i l’empresa no ho va permetre fins que no acabés la negociació) ni ha intentat pontejar els sindicats. Al contrari, fins i tot fa una petita estirada d’orelles als representants sindicals dels treballadors dels que diu que s’han negat a negociar.

Per tot això, TSC ara té les mans lliures per:

⇒ passar 72 conductors del transport urgent al no urgent

⇒ 17 conductors d’urgent passaran a no urgent

⇒ 62 ajudants passaran a no urgent

En total, els moviments afecten a 151 treballadors. És a dir, el 30% de la plantilla. Veuran modificades les seves condicions de treball i, en alguns casos, el lloc de treball.

Sigui com sigui, la sentència encara no és ferma i el comitè d’empresa està estudiant si presenta un recurs davant del Tribunal Suprem.

Deixa un comentari